درمان گرفتگی بینی هنگام خواب

درمان گرفتگی بینی هنگام خواب

چگونه با بینی گرفته بخوابیم ؟

25 نکته برای تسریع بهبود گرفتگی بینی و خوابی بهتر

در طول روز چه باید کرد ؟

  • از فین کردن خودداری کنید

زمانی که بینی شما گرفته است طبیعی است که به سراغ دستمال کاغذی بروید ، اما فین کردن قوی باعث ایجا فشار در حفره های بینی میشود و مایعات ممکن است به سینیوس ها برسند بنابراین به ارامی ویکی یکی از سوراخ بینی خود فین کنید یا با دستمال برای تمیز کردن آبریزش بینی استفاده کنید .

  • از ماساژ درمانی استفاده کنید

طب فشاری – ماساژ درمانی – با استفاده از دستان برای فعالسازی نقاط فشاری خاصی است .برای هدف قرار دادن این نقاط  ، انگشت اشاره خود را از سمت چپ و راست به پایه دو طرف بینی فشار دهید و بمدت حدود 3 دقیقه نگه دارید . همچنین برای سردردهای سینوسی ، انگشتان خود راه به مدت 3 دقیقه در قسمت داخلی هر دو ابرو فشار دهید .

  • هیدراته ماندن بدن  ( به اندازه کافی آب بنوشید )

زمانی که مخاط خیلی غلیظ میشوند ، میتواند در بینی بچسب و انجا ماند  و احتقان را شدید تر کند .نوشیدن مایعات به اندازه کافی موجب رقیق و شل شدن مخاط میشود و به تخیه سینوس کمک میکند .

اگر سرما خورده اید ، سعی کنید حداقل روزانه حدود 11.5 فنجان مایعات برای خانم های بالغ و برای مردان 15.5 فنجان برای مردان بالغ مصرف کنید .پ

اگر تب، استفراغ یا اسهال دارید، ممکن است نیاز به نوشیدن بیشتر داشته باشید.

  • خوراکی های تند مصرف کنید .

کپسایسین یک ترکیب شیمیایی موجود در فلفل چیلی است که ممکن است به رقیق شدن مخاط کمک کند.

بررسی ها نشان داده که غذاهای حاوی کپسایسین میتواند به طور موقت و خفیف به کاهش اختقان بینی کمک کند .

سس های تند، کاری و سالسا معمولا حاوی کپسایسین هستند. اگر از قبل ناراحتی معده دارید، باید از غذاهای تند پرهیز کنید.

  • دارو های ضد احتقان مصرف کنید :

داروهای ضد احتقان با کاهش تورم در عروق خونی بینی به رفع احتقان بینی کمک میکند .این دارو ها بدون نسخه به عنوان اسپری های بینی و دارو های خوراکی عرضه میشوند . پیش از هرگونه مصرف داروهای ضد احتقان درصورت تداخل با دیگر دارو ها با پزشک مشورت کنید .

معمولا ضد احتقان ها با مسکن ها و آنتی هیستامین ها ترکیب میشوند تا اثر حداکثری داشته باشند . برخی از انواع روزانه این دارو ها حاوی کافیین هستند که ممکن است شما را بیدار نگه دارد .

  • NSAID مصرف کنید .

داروهای ضد التهاب غیر استروییدی  : Nonsteroidal anti-inflammator drug) به اختصار NSAID، از پرکاربردترین داروهای پزشکی هستند. این داروها باعث مهار سیکلواکسیژناز می‌شوند و سه خاصیت مهم کاهش التهاب، ضد درد و تب‌بُر دارند. ) به کاهش التهاب و درد کمک میکند .

هیچ مدرکی نشان نمی دهد که NSAID ها می توانند علائم سرفه مربوط به آبریزش بینی را درمان کنند. با این حال، مطالعات منبع معتبر نشان داده است که NSAID ها ممکن است به درمان سایر علائم سرماخوردگی، مانند تب، گلودرد، و درد مفاصل و عضلات کمک کنند.

برخی از NSAID ها بدون نسخه در دسترس هستند، مانند ایبوپروفن (Motrin، Advil)، ناپروکسن (Aleve) و آسپرین.

مهم است که از عوارض جانبی بالقوه NSAID ها مانند درد اسید معده آگاه باشید.

  • از قرص های منتول استفاده کنید

هنگامی که گیرنده های منتول در بینی تحریک می شوند، احساس عبور هوا را ایجاد می کنند. اگرچه منتول در واقع احتقان بینی را تسکین نمی دهد، اما می تواند تنفس را راحت تر کند.

منتول همچنین ممکن است به سایر علائم سرماخوردگی مانند سرفه و گلودرد کمک کند. قرص های منتول بدون نسخه در دسترس هستند و عوارض جانبی کمی دارند.

  • به الکل نه بگویید – به خصوص بعد از ساعت 2 بعد از ظهر.

اگر از قبل گرفتگی بینی دارید، نوشیدن الکل ممکن است علائم شما را بدتر کرده و احتقان را افزایش دهد.

 الکل همچنین ادرارآور است، به این معنی که تولید ادرار را افزایش می دهد. وقتی مشروب می خورید، هیدراته ماندن سخت تر می شود.

وقتی کم آب هستید، مخاط شما غلیظ تر می شود و نمی تواند به راحتی تخلیه شود.الکل همچنین بر خواب منبع مطمئن تأثیر منفی می‌گذارد، بنابراین بهتر است از مصرف الکل خودداری کنید.

  • از مصرف کافئین بعد از ساعات اولیه ظهر خوودداری کنید .

کافئین محرکی است که در چای، قهوه و نوشابه وجود دارد. کافئین میتواند باعث انرژِی مضاعف شما شود  با این حال، استفاده بیش از حد کافئین میتواند اثرات مخرب خفیفی بهمراه داشته باشد .

کافئین و خواب با هم در تضاد هستند و باعث دهیتراته شدن بدن و تشکیل مخاط غلیظ میشود بنابراین مصرف کافئین در 9 ساعت قبل از خواب می تواند منجر به اختلال در خواب شود.

  • حیوانات خانگی را از اتاق خواب دور نگه دارید

حیوانات خانگی هر چقدر هم که شیرین و دوست داشتنی باشند، ممکن است بر کیفیت هوای اتاق خواب شما تأثیر منفی بگذارند. شوره سر گربه و سگ آلرژن های رایجی هستند که می توانند علائم آلرژی از جمله احتقان را ایجاد کنند.در حالی که ممکن است برای دور نگه داشتن حیوانات خانگی خود از اتاق خود تلاش کنید، اما می تواند به شما کمک کند در شب راحت تر نفس بکشید.

  • سوپ رشته مرغ بخورید

تحقیقات نشان می دهد که سوپ مرغ فواید متعددی، مانند تسکین التهاب و علائم سرماخوردگی مانند احتقان بینی دارد .در حالی که نتایج قطعی نیستند، سوپ مرغ حاوی مواد مغذی مهمی است و هیدراتاسیون را بهبود می بخشد. به عبارت دیگر، خوردن یک کاسه سوپ مرغ ضرری ندارد.

  • چای و دمنوش داغ بنوشید

برخی از انواع دمنوش ها ، مانند چای بابونه، لیمو و نعناع، ​​ممکن است دارای خواص ضد ویروسی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی باشند که می تواند به تسکین علائم سرماخوردگی مانند احتقان بینی کمک کند.

افزودن عسل به دمنوش نیز ممکن است به تسکین سرفه و گلودرد کمک کند.اگر چای را هنگام شب مینوشید یک چای بدون کافئین انتخاب مناسب تری است .

  • غرغره کردن دهان با آب نمک

غرغره کردن با آب نمک ممکن است به تسکین گلو درد کمک کند. اگرچه این روش درمانی برای گرفتگی بینی نیست، اما می تواند به دفع ویروس کمک کند.

  • بخور صورت امتحان کنید

استنشاق بخور گرم ممکن است با شل کردن مخاط در مجرای بینی به رفع گرفتگی بینی شما کمک کند.

ساده ترین راه برای تهیه بخار آب گرم استفاده از اب در حال جوش است که میتوانید با گذاشتن حوله و تجمع بخار گرم در آن با قرار دادن ان روی صورت باعث باز شدن سینوس ها شوید .

  • دوش آب گرم بگیرید

دوش آب گرم نیز ممکن است به طور موقت احتقان را با رقیق شدن مخاط از بین ببرد.

در حمام خود را ببندید تا بخار جمع شود. هنگامی که بخار جمع شد، چند نفس عمیق بکشید تا سینوس های خود را پاک کنید.

  • از اسپری بینی کورتیکواستروئیدی استفاده کنید

کورتیکواستروئیدها داروهایی هستند که التهاب را کاهش می دهند. اسپری های بینی کورتیکواستروئیدی که اسپری های کورتیکواستروئید داخل بینی نیز نامیده می شوند، برای درمان احتقان های ناشی ازالتهاب، آبریزش بینی و عطسه استفاده می شوند.آنها یکی از موثرترین داروها برای علائم بینی هستند، با عوارض جانبی خفیفی که می تواند شامل خشکی و خونریزی بینی باشد. آنها بدون نسخه در دسترس هستند.

  • آنتی هیستامین مصرف کنید

هیستامین هورمونی است که نقش مهمی در واکنش های آلرژیک دارد. آنتی هیستامین ها اثرات هیستامین را مسدود می کنند و عطسه، احتقان و سایر علائم آلرژی را تسکین می دهند.اکثر داروخانه ها آنتی هیستامین می فروشند.خواب آلودگی یکی از عوارض جانبی رایج انواع خاصی از آنتی هیستامین ها است، بنابراین بهتر است قبل از زمان استراحت مصرف شوند. اگر در مورد عوارض جانبی نگران هستید، از یک پزشک متخصص راهنمایی بگیرید .

  • یک اسانس را در اتاق خواب خود پخش کنید

به گفته انجمن ملی آروماتراپی کل نگر، رایحه درمانی ممکن است فوایدی برای احتقان بینی و خواب داشته باشد.به عنوان مثال، افزودن 6 قطره روغن مانند آویشن، لیمو، درخت چای یا روغن اکالیپتوس به آب داغ برای استنشاق بخار ممکن است به تسکین گرفتگی بینی و عفونت سینوسی کمک کند .

  •  در اتاق خواب خود از مرطوب کننده استفاده کنید

مرطوب‌کننده‌ها رطوبت را به هوا اضافه می‌کنند، که ممکن است به شل شدن مخاط و تسهیل تنفس کمک کند.هوای خشک می تواند گلو و مجرای بینی را تحریک کند. اگر هوای اتاق خواب شما خیلی خشک است، یک مرطوب کننده می تواند کمک کند. برای جلوگیری از رشد باکتری ها و کپک ها باید آن را به طور مرتب تمیز کنید.

  • از اسانس های روغنی استفاده کنید

برخی از روغن‌های مخصوص روی قفسه سینه ممکن است به تسکین احتقان بینی و بهبود خواب کمک کند، اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است.اکالیپتوس، نعناع فلفلی و روغن درخت چای نمونه‌هایی از روغن‌های ضروری هستند که ممکن است خاصیت ضد سرما داشته باشند.مطمئن شوید که مخلوط اسانس خود را با روغن حامل رقیق کرده اید تا از تحریک پوست جلوگیری کنید.

  • قرار دادن سر با شیب بسمت بالا

خوابیدن سر بالا می تواند به تخلیه مخاط و کاهش فشار سینوسی کمک کند. به پشت دراز بکشید و از یک بالش اضافی برای نگه داشتن سر خود استفاده کنید.

** در این خصوص میتوانید از تشک لیبراتور وگال یا بالش ضد خرپف استفاده کنید**

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد ؟

گرفتگی بینی معمولاً دلیلی برای هشدار نیست.

اکثر افراد می توانند گرفتگی بینی را در خانه درمان کنند، اما افراد با شرایط خاص زیر توصیه میشود به پزشک مراجعه شود :

نوزادان

بزرگسالان بالای 65 سال

افرادی با سیستم ایمنی ضعیف

همچنین اگر علائم پس از 10 روز بهبود نیافت، به تدریج بدتر شد ، باید تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرید:

مشکل در تنفس

تب شدید

ترشحات زرد یا سبز بینی همراه با درد سینوسی یا تب

ترشحات خونی یا چرک مانند از بینی

یک پزشک می تواند یک برنامه تشخیص و درمان برای شما ارائه دهد.

سوالات متداول

چگونه هنگام خواب بینی خود را باز کنم؟

برخی از راه‌های باز کردن بینی قبل از خواب عبارتند از: استفاده از اسپری‌های بینی، استنشاق بخار، مصرف داروی ضداحتقان، گرفتن دوش آب گرم و استفاده از مرطوب‌کننده.

چه وضعیتی برای خوابیدن به گرفتگی بینی کمک می کند؟

خوابیدن در حالی که سر خود را روی بالش قرار داده اید ممکن است به رفع احتقان کمک کند.

غذای آماده

احتقان بینی ممکن است مانع از تنفس کامل شما شود که می تواند خواب شما را تحت تاثیر قرار دهد.

در بیشتر موارد، گرفتگی بینی به خودی خود برطرف می شود. با این حال، برخی از داروهای بدون نسخه و داروهای خانگی می توانند به تسکین سریعتر کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *